Een ‘Marketing Stack’ bestaat uit de tools die je gebruikt om (online) groei doelstellingen te behalen of te kunnen meten. Zodra jouw website in de lucht is kan een marketing stack helpen bij het identificeren van en communiceren met jouw website bezoekers. Omdat deze tools essentieel zijn voor Growth Marketing besloot ik een handleiding te schrijven voor het opzetten van een gratis marketing stack op een WordPress site.

Bij het samenstellen van een marketing stack dien je altijd te kijken naar wat voor jou belangrijk is. In dit artikel zal ik eerst mijn voorkeuren uitleggen en vervolgens ook te implementatie toelichten. Omdat wij nog weinig verkeer op de site hebben wilde ik voorlopig het volgende doen:

  • Traceren: Bijhouden van gebeurtenissen (events) op de website
  • Identificeren: Ik wil gebruikers kunnen identificeren ook als ze nog geen gegevens hebben achtergelaten
  • Communiceren: Met behulp van MA (marketing automation) wil ik automatisch gepersonaliseerde emails sturen

Mijn enige (en niet te onderschatten) beperking is een budget van: €0

Mijn favoriete Marketing Stack:

Traceren: Segment

Omdat ik straks op een goedkope manier meerdere tools met elkaar moet laten communiceren is Segment de enige logische keus wat mij betreft. Segment meet alles wat er op jouw website gebeurd en vertaald dit vervolgens naar elke tool die je maar kunt bedenken. Zo hoef je deze tools alleen aan Segment te koppelen en niet apart in de code van je website te zetten of als plugin te integreren, super handig!

Identificeren: Google Tag Manager/Segment

Het kan ingewikkeld zijn om anonieme website bezoekers te identificeren. Toch vind ik het belangrijk om elke anonieme bezoeker een kenmerk mee te geven. Zodra iemand dan een e-mailadres achterlaat of zijn naam in een chat invult kun je terugzien wat zij tot dan toe op de website hebben gedaan. Omdat Segment dit niet automatisch doet heb ik Google Tag Manager zo ingesteld dat hij een ‘identificatie’ gebeurtenis afvuurt elke keer dat iemand een nieuwe pagina bezoekt. Over de implementatie vertel ik straks meer!

Communiceren: Drip

Drip is een Marketing Automation (MA) software. Het doel van MA software is om gepersonaliseerde berichten te versturen op het juiste moment omdat dit voor hogere conversies zorgt. Het handmatig versturen van deze berichten zou simpelweg teveel tijd kosten. In mijn Marketing Stack heb ik voor Drip gekozen omdat hun freemium plan zeer uitgebreid is en de software verder erg makkelijk is in gebruik.

Implementatie 

Segment implementeren op je WordPress website in 6 stappen:
  1. Ga naar Segment.com en neem een gratis account
  2. Download en installeer de Segment plugin voor WordPress
  3. Activeer de Segment plugin voor WordPress
  4. Ga naar je Segment account en vind de ‘API key’ en kopieer deze
  5. Plak deze key vervolgens binnen de WordPress plugin
  6. Stel Segment vervolgens in met behulp van de plugin settings en je bent live!
Google Tag Manager implementeren via Segment op WordPress website

Voor deze stap is het handig als je enigszins bekend bent met Google Tag Manager. Mocht je nog geen account hebben dan is het eenvoudig om deze gratis aan te maken.

  1. Ga naar de website van Google Tag Manager
  2. Registreer een account
  3. Voeg Customer ID toe aan GTM destination in Segment
  4. Creëer nieuwe ‘aangepaste HTML’ tag
  5. Voeg deze code toe: <script> analytics.identify(); </script>
  6. Zorg dat deze tag op alle pagina’s lanceert
DRIP implementeren via Segment op een WordPress website

Het implementeren van Drip is met behulp van Segment erg eenvoudig en kan in 5 stappen.

  1. Ga naar je Segment dashboard en voeg Drip toe als destination.
  2. Vind de API write key in Segment voor Drip en kopieer deze
  3. Ga naar Drip.co en maak een gratis account aan
  4. Voeg hier de API write key toe
  5. Begin met het maken van email campagnes!

Het resultaat van mijn inspanningen is terug te zien rechtsonder in dit scherm. Hier heb ik een optin form van Drip geplaatst die op alle pagina’s verschijnt en mij kan helpen om mensen waardevolle content toe te sturen. Ondertussen helpt Drip door een naam toe te voegen aan de tot dan toe anoniem geïdentificeerde website bezoekers.

Bij het samenstellen ben ik geïnspireerd door deze $0 Marketing Stack van Juan González die mij ook heeft geadviseerd bij het wijzigen van de plugin code.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Translate »